Per aprofitar els beneficis de la vitamina C, val més que t’allunyis del sucre!

posted in: Sin categoría | 0

Molts de nosaltres, des del primer dia de confinament estem pensant com mantenir la salut durant aquestes setmanes en què farem molta menys activitat física i en què, per avorriment, correm el risc de menjar més del que necessitem i pitjor.

Nosaltres, avui, posarem el focus en la vitamina C, que no serveix per prevenir l’escorbut i prou, si no que, cada cop que hi ha un procés infecciós, el nostre cos en consumeix més i, per tant, necessita que n’hi donem més. 

Les vitamines no tenen un valor energètic, però són imprescindibles, en petites quantitats, per a la vida, i la majoria les obtenim dels aliments perquè el cos no les pot produir.

Una font important de vitamines són els aliments vegetals frescos, de temporada, collits al punt de maduració, crus o tan poc cuits com sigui possible, però, atesa la situació sanitària actual, es recomana pelar la verdura i la fruita. Per això, aquests dies de confinament és molt important que continuem comprant aliments frescos, per mantenir un consum diari de fruita i verdura, ja que la majoria de vitamines no s’emmagatzemen a l’organisme, com passa amb la vitamina C.

El consum de vitamina C del cos augmenta quan hi ha processos infecciosos, estrès, hiperactivitat del cervell i contaminació atmosfèrica. A més, segons el doctor O’Byrne, hi ha molts estudis que relacionen un consum deficient de vitamina C amb una predisposició a malalties cardiovasculars i a la neurodegeneració, i destaquen que és molt important a l’hora de modular la inflamació, cicatritzar teixits, millorar la resposta immunològica, tenir un bon  rendiment cognitiu o facilitar l’absorció del ferro dels aliments d’origen vegetal.

Així doncs, mengem aliments amb vitamina C i ja està?
Doncs no!

Els nivells alts de glucosa a la sang fan que hi hagi menys transport de vitamina C perquè fan servir el mateix transportador intracel·lular, que és el de la glucosa. Què vol dir? Doncs que, per aprofitar els beneficis de la vitamina C, no podem consumir-la amb sucre o aliments amb un índex glucèmic alt. 

Prendre vitamina C amb sucre o glucosa és com prendre un medicament amb l’antídot.

Per tant, no hem de posar sucre al suc de taronja, o a les maduixes, no hem de prendre complements de vitamina C que tinguin sucre, no hem de donar als nens llaminadures amb vitamina C i glucosa, i no hem de confiar que la vitamina C de la infusió amb mel i llimona ens ajudarà gaire…

A més, la vitamina C és poc resistent a la temperatura. Per això, si consumim els aliments cuinats o pasteuritzats, no obtindrem prou vitamina C perquè l’haurem perdut durant la cocció; en canvi, si ens els mengem crus, l’aprofitarem molt més. Tota la verdura té, en més o menys quantitat, vitamina C.

Quins aliments de la nostra terra són rics en vitamina C?

Julivert, pebrot vermell, bròcoli, fonoll, raïm, maduixes, alfàbrega, cítrics, verdures de fulla verda…

I quines verdures i fruites que podem pelar són més riques en vitamina C? 

El pebrot vermell és el que més en té, les verdures d’arrel –gingebre, pastanaga, nap–  tots els cítrics, el tomàquet, les patates, la papaia –que a més és antiinflamatòria–, els pèsols, la magrana, la carbassa.

Les fulles verdes no es poden pelar i, en canvi, tenen una gran quantitat de vitamina C. Podem reduir el risc de patògens rentant-les amb aigua i sal, o afegint una mica d’aigua oxigenada a l’aigua de rentar (1 c.s. per cada litre d’aigua) i esbandir-les bé, o deixant-les en remull en aigua i vinagre de poma durant mitja hora.

Unes amanides amb molta vitamina C les farem amb fulles verdes tan fosques com sigui possible –com espinacs, créixens, ruca, fulles d’api, fulles de kale estovades– i, ara que n’és temporada, amb maduixes o maduixots del Maresme, mores, gerds, nabius… sempre que es pugui, de cultiu ecològic.

 

Us regalem aquesta recepta de vinagreta de la Cònsol Rodríguez, autora de Kijimuna’s Kitchen.

Si no us voleu arriscar a menjar fulles verdes crues, podeu fer la salsa per afegir a verdures cuites fredes.

Salsa de fruits vermells rica en vitamina C!

Ingredients:

4 maduixots o ¼ de tassa de fruits vermells de temporada

¼ de tassa de nous del Brasil (en remull i rentades entre 8 h i 12 h abans de fer la recepta)

¼ de tassa d’oli d’oliva verge extra 

¼ de tassa de suc de taronja

1 c.s. de vinagre de poma (idealment sense pasteuritzar) o 1 c.s. de suc de llimona

1 pessic de sal

1 pessic de pebre negre (opcional)

Preparació: 

Combineu tots els ingredients al got de la batedora i bateu-los fins a obtenir una crema suau i densa. Podeu corregir els ingredients en funció de les vostres preferències.

Si a la salsa hi afegiu una mica de gingebre ratllat o el suc, obtindreu un extra de vitamina C, amb un efecte antiinflamatori i digestiu.

Desitgem que aquests dies no us afecti el Covid19, us siguin de profit i en traieu bons aprenentatges!